Ducati Monster 696

De nieuwe Monster!

nuovo-ducati-monster-696-2008-02.jpg

Ducati heeft de Monster-lijn volledig hertekend. Het doel was een volledig nieuwe moto, reduce to the max en back to basics.
Van de Monster 696 (en dus ni gewoon 696) zijn er tov de Monster 695 (de laatste in de oorspronkelijke Monster-lijn) bvb 7kgs gewonnen. De koplamp is meer naar achter geplaatst, het kontje is ingekort, de uitlaten zijn rondom de motor gelegd en de dempers ingekort en beetje dikker geworden. Ook de benzinetank is meer “geblazen”. Dit alles samen zou de Monster nog meer geschikt moeten maken voor gooi- en smijtwerk in de bochten.

Voor mij een van de opvallendste zaken rond deze nieuwe machine is de constructie van het subframe en de achterbrug. Het subframe is sand-cast (alu in nat zand gegoten) en de achterbrug chill-cast (precieze omschrijving ken k niet, maar t komt erop neer dat het gesmolten alu vrij direct wordt afgekoeld.) Sand-cast was een van de dingen dat van de MV Agusta F4 Oro, de MV etc F4 Oro maakte (met dat verschil dat hier magnesium gebruikt werd). Als Ducati dit proc?ɬ©d?ɬ© nu gaat gebruiken voor vrij courante machines zoals de Monster, dan beloofd dit veel voor de toekomst.

Lees nog meer op de Desmoblog!

4 Replies to “Ducati Monster 696”

  1. Hoi heb zelf net een 696 gekocht en had een oude 750 monster 8j oud , beetje stroef , en nu merk ik het verschil dag in dag uit , super !! fijn kort sportief , ben maar een vrouw maar toch coooool monstro

Comments are closed.