Toine gaat in de Politiek: Deel 2: Mobiliteit

Mijn eerste deel van mijn politiek geïnspireerde blogposts heeft al de nodige reacties uitgelokt, tijd voor deel 2! Deze keer heb ik het over mijn ideeën aangaande mobiliteit.

Mobiliteit:

  • Openbaar vervoer moet op tijd rijden. Een onvoorziene vertraging kan, maar structurele vertragingen zijn ontoelaatbaar. Indien nodig moet er extra personeel aangeworven worden. Ook moet het nodige budget voorzien worden voor het onderhoud van de gehele vloot aan treinen, bussen, trams en metro’s.
  • De Lijn, de NMBS, de MIVB en de TEC worden samengevoegd tot 1 firma die het openbaar vervoer volledig intern op punt kan stellen.
  • Door het samenvoegen van deze 4 maatschappijen tot 1 overheidsinstelling kan er serieus bespaard worden op dubbele jobs, geld dat kan gebruikt worden voor de jobs die er toe doen zoals machinisten, techniekers en voor het onderhoud van de vloot.
  • Snelwegen moeten pro-actief onderhouden worden in plaats van curatief grote werven te moeten voorzien.
  • Om het file-probleem op te lossen moet er gestructureerd gewerkt worden aan een combinatie van zaken:
    • Openbaar vervoer moet zorgen voor verbindingen tot in de kleinste dorpen
    • Waar kan moet gebruik gemaakt worden van busboten (Kanaal Brussel-Rupel, Kanaal Brussel-Charleroi, Albertkanaal, etc…) die aansluiten op het andere openbare vervoer.
    • Fietssnelwegen en een fietsnetwerk maken het gebruik van de fiets gemakkelijker en veiliger.
    • Het gebruik van de auto tijdens de spits wordt benadeeld voor zij die ook buiten de spits kunnen rijden (gepensioneerden, werklozen, etc)
    • Vrachtverkeer wordt tijdens te spits ontmoedigd.
  • Salariswagens worden zwaarder belast. Door een lagere belasting op loon zijn salariswagens niet meer nodig om het loon op te krikken. Bedrijfswagens die effectief dienen om te werken worden enkel belast op privé-kilometers.
  • Steden met meer dan 100.000 inwoners moeten een volledig autovrij centrum hebben, maar enkel wanneer er voldoende parkeergarages zijn rond het centrum. In het centrum zijn enkel openbaar vervoer aangepast aan het centrum en elektrische stadsvoertuigen toegelaten.
  • Parkeergarages moeten zo ecologisch mogelijk zijn, waar kan zelfvoorzienend van energie, voorzien van groendaken, opvang van regenwater etc.
  • Een wegenvignet wordt ingevoerd, voor de landgenoten een kleine bijdrage tot goed onderhouden wegen, die tevens aftrekbaar is van de belastingen. Voor buitenlanders hun steentje dat ze bijdragen tot het onderhoud van de wegen die ook zij gebruiken. Er is de keuze tussen een transit-vignet of een permanent vignet.
  • Autobestuurders krijgen de keuze tussen forfaitaire autobelastingen, per schaal van 10.000 kilometer of rekening-rijden. Bij rekening-rijden wordt een bedrag per kilometer afhankelijk van regio en tijdstip voorop gesteld, bij de keuze voor het forfaitaire stelsel wordt er een gemiddelde gemaakt van een representatieve groep. Bij het overschrijden van het forfait stijgt de bijdrage procentueel.